Khamis, 6 Oktober 2011

Tahap stres pelajar Malaysia tinggi


Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, daripada 6,540 orang murid yang telah disaring, 17.1 peratus daripadanya mengalami tanda-tanda keresahan yang teruk, 5.2 peratus kemurungan yang teruk dan 4.8 peratus stres yang teruk.

Daripada jumlah semua pelajar yang disaring itu juga, kata beliau, seramai 2,345 iaitu 36 peratus murid telah mengikuti intervensi latihan kemahiran daya tindak kesihatan mental.

Sejumlah 279 guru pula dilatih untuk mengenal pasti dan mengendalikan masalah emosi, tingkah laku dan permasalahan mental di kalangan murid.

“Bilangan tersebut cukup tinggi, oleh yang demikian kementerian sedang berusaha untuk meningkatkan latihan dan kemahiran Gaya Daya Tindak ke atas pelajar di seluruh negara.

“Banyak sebab yang menjadi penyumbang kepada masalah pelajar dalam hal ini terutama sekolah, peperiksaan, keluarga dan sebagainya tetapi apa yang penting ialah melakukan persediaan awal mengenai kemahiran menangani stres,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Ulasan: Sekarang adalah masa yang sesuai untuk melihat kembali senario sebenar pelaksanaan pendidikan di Malaysia. Adakah dapatan kajian ini boleh menggambarkan kesan dasar pendidikan negara yang banyak menumpukan kepada aspek hasil yang terteumpu kepada kejayaan akademik semata-mata? Adakah pelajar ke sekolah terbeban dengan kurikulum yang terlalu padat sehingga mereka sukar "bernafas"? Sejauhmanakah pelaksana dasar mengambil kira output pembelajaran yang dikaitkan dengan aspek kesegaran berfikir dalam iklim pembelajaran yang tersedia di sekolah?

Kesemua faktor yang difikirkan menjadi penyebab stres perlu diberikan perhatian oleh pihak berwajib agar kesan daripada isu ini dapat ditangani dengan baik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SAKSI ATAS DIRI SENDIRI

  Dalam bukunya, 59 Kaedah Al-Quran Untuk Jiwa dan Kehidupan, Dr. Umar Abdullah al-Muqbil (2012)  menghuraikan kaedah keempat.  Beliau meny...