Khamis, 15 Disember 2011

Kahwinkan anak

Alhamdulillah, majlis perkahwinan anak lelaki kedua saya, Muhamad Zahid dan Faqihah Abd Rahman telah selamat dilangsungkan. Majlis pada 11 Disember diadakan di Dewan Sri Siantan, Putrajaya. Ramai saudara mara dan sahabat handai yang hadir. Seronok apabila dapat bertemu dengan mereka yang kebanyakannya telah lama tidak bertemu.

Mengadakan majlis kenduri kahwin perlu persediaan. Walau bagaimanapun, kali ini anak lelaki saya Zahid (pengantin) yang banyak membantu saya membuat persediaan. Hal ini disebabkan saya dan isteri tinggal dan bertugas di Brunei. Sebenarnya bagus juga jika kita meminta anak-anak agar dapat membantu orang tuanya membuat persediaan bila dia nak kawin. Tempah dewan, edar kad, di samping urusan dengan pihak sebelah pengantin perempuan semua dilakukan oleh anak saya.

Buat majlis kahwin di dewan berbeza dengan di rumah. Sesetengah orang tak suka buat majlis di dewan. Tak terasa suasana majlis kahwin kata mereka. Tapi bagi saya, semua itu bergantung kepada persepsi seseorang tentang majlis kahwin. Yang penting bagi saya adalah majlis tersebut berlangsung dengan lancar dan tetamu dapat dilayan dengan baik. Keberkatan adalah kunci utama bagi sesuatu majlis perkahwinan. Saya sering berdoa agar majlis perkahwinan anak dapat memberikan satu permulaan kepada kehidupan mereka berkeluarga agar dirahmati Allah. Di samping gembira menerima menantu dan bertambahnya ahli keluarga kami, ikatan silaturrahmi antara ahli keluarga dan saudara mara dapat dipertingkatkan. Tidak ada apa yang nak dibanggakan di dunia ini jika kualiti kehidupan ke arah reda Allah tak dapat dilakukan.

Insyaallah, pada majlis kenduri kahwin anak yang ketiga, Zulhilmi sepatutnya dilangsungkan bersama dengan Zahid. Disebabkan dia terpaksa mengikuti latihan juruterbang helikopter TLDM, maka majlis untuk dia terpaksa ditangguhkan)perhimpunan saudara mara dapat dilakukan. Terima kasih kepada semua yang meghulurkan tangan dalam menjayakan majlis kenduri kahwin Zahid dan Faqihah. Semoga mereka akan bahagia dan hidup bekeluarga di bawah naungan rahmat Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEDEKAH

  Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh t...